Електронні соціальні мережі в освіті

Другий рік поспіль колектив дослідників Інституту інформаційних технологій і засобів навчання досліджував тему «Формування інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників на основі технологій електронних соціальних мереж». Пригадую зараз, як у 2014 нас мало хто зрозумів, казали: «Соцмережі? Так це ж для розваг!» Ми відповідали: «Тенденції, що проявили себе в більш розвинених в цифровому відношенні країнах, проявляються в Україні із запізненням на кілька років, тому в нас є рік-два, щоб підготуватися до нових реалій». Наводили приклади результатів опитувань ще 2010! року, відповідно яким 96% учнів 9-17 років, у яких є доступ до Інтернет, активно використовують електронні соціальні мережі (ЕСМ). Цікаво наступне: більше половини з тих, хто використовує ЕСМ, відмічають, що за допомогою ЕСМ шукають інформацію освітнього змісту, вирішують проблеми знаходження текстів і різних даних щодо виконання шкільних навчальних завдань.
У наших дослідження електронні соціальні мережі це:
  • засоби спільної навчальної діяльності, а також засоби розгортання соціальних контактів та розширення соціальної взаємодії всіх учасників навчально-виховного процесу;
  • засоби, що сприяють у навчально-виховному процесі збільшенню масштабу користувацької доступності ресурсів через інформаційно-комунікаційні мережі, формуванню взаємопов’язаного структурованого освітнього контенту, впливають на розвиток діалогічного характеру навчального процесу.
Ми розглядаємо використання ЕСМ як педагогічний прийом, що може бути використаний для реалізації проблемно-ситуативних, інтерактивних, особистісно-орієнтованих методів виховання і навчання, та тих, що формують типи соціальної поведінки.
Протягом останнього року, виконуючи фундаментальне дослідження, ми постійно тримали в колі актуальності питання: а що воно дає практичній освіті? Пройдусь лише по ключових словах, щоб у Вас створити враження про коло питань щодо використання ЕСМ, на які ми шукали відповідь:
Безпека у соціальних мережах. Механізми фільтрації контенту. Моделі впливу в соціальних мережах. Таксономія моделей ЕСМ. Організація групової навчальної взаємодії в ЕСМ. Організація продуктивної дискусії. Кооперативні методи навчання. Формування соціальної компетентності обдарованої особистості. Психолого-педагогічні умови ефективної організації навчально-виховного процесу. Життєвий цикл освітнього проекту в ЕОМ. Особливості проектування діяльності вчителя. Корпоративна електронна соціальна мережа навчального закладу. Медіаінформаційна грамотність. Організація самостійної діяльності. Громадські ініціативи. Перспективний аналіз використання ЕСМ у навчальному середовищі та інші.
Опубліковані праці – у відкритому доступі електронної бібліотеки НАПН, що постійно поповнюється. Організовано і проведено 58 науково-практичних заходи, взяли участь у 61, проведено дві Літні школи для учителів. Безумовно, обговорювалися й інші питання: хмаро орієноване навчальне середовище, навчання природничо-математичним дисциплінам…

І ще, для скептиків: Ми не очікуємо значущого впливу здійснених проектів у ЕСМ на академічну успішність учнів. Позитивний результат, в першу чергу, намагаємось отримати в підвищенні рівня мотивації учнів до пізнавальної діяльності, формування ІК-компетентності, комунікативної компетентності, навиків спільної роботи, співпраці у мережі – у тому, що є передумовою їх успішного майбутнього.

Електронні соціальні мережі як інструменти сучасного навчального середовища : глосарій / [Ю.М. Богачков, О.Ю. Буров, Н.П. Дементієвська та ін.] ; за заг. ред. О.П. Пінчук. – ІІТЗН НАПН України, 2015. – 34 с.
Глосарій включає перелік понять з їх визначеннями та джерелами. Вибрані терміни в межах предметної області НДР «Формування інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників на основі технологій електронних соціальних мереж» (2015-2017 рр.), що є загально визнаними або недавно введеними, або, як мінімум, незвичайними для традиційних педагогічних досліджень. 

Досвід і перспективи використання електронних соціальних мереж в освіті : реферативний огляд / [Ю.М. Богачков, О.Ю. Буров, Н.П. Дементієвська та ін.] ; за заг. ред. О.П. Пінчук. – ІІТЗН НАПН України, 2015. – 40 с.
Стислий виклад основних аспектів змісту вітчизняних та закордонних джерел (авторефератів дисертаційних досліджень, монографій, статей у фахових виданнях, статистичних та аналітичних звітів, науково-виробничої літератури) щодо використання сервісів електронних соціальних мереж у педагогічній практиці та наукових дослідженнях. Реферативний огляд виконано для того,щоб зорієнтувати зацікавлених осіб (учителів, студентів, дослідників) у інформаційних потоках щодо використання технологій електронних соціальних мереж в освітній практиці. У результаті фактографічного аналізу з документів, які оглядаються, авторами відібрані лише ті факти, що можуть слугувати в якості "будівельного матеріалу" для розкриття теми дослідження «Формування інформаційно-освітнього середовища навчання старшокласників на основі технологій електронних соціальних мереж» (№0115U002232, 2015-2017 рр.).

Історико-аналітичний огляд розвитку соціальних мережних технологій та перспектив їх використання у навчанні / Пінчук О. П. // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2015. – № 4 (48). – С. 14-34.
У статті подано короткий історичний опис виникнення і дослідження соціальних мереж, результати сучасних досліджень у філософських і психологічних науках, соціальних комунікаціях і економіці. Проаналізовано сучасний стан педагогічних досліджень електронних соціальних мереж і формування практичного досвіду їх використання.
Результати досліджень соціальних мереж вивчено й описано з точки зору їх формування в умовах розширення комунікаційного простору глобалізованого соціуму і трансформації старих, а також появи нових практик взаємодії соціальних суб’єктів у різних сферах життєдіяльності суспільства, в освіті зокрема. У використанні електронних соціальних мереж автор вбачає потенціал розв’язання проблем синхронізації різних освітніх форматів для побудови цілісної траєкторії індивідуального навчання.


Perspective analysis of use of electronic socialnetworks in learning environment. / Olga Pinchuk // In: Proceedings of the 12th International Conference on ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer. International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT: Person-oriented Approach (3L-Person) (Kyiv, Ukraine, June 21-24, 2016). Vol.1614, pp. 680-686. (in English) 
Як продовження ретроспективного аналізу результатів досліджень соціальних мереж та їх сучасного використання в освіті проведено перспективний аналіз використання електронних соціальних мереж у навчальному середовищі. Досліджено можливі зміни у методиці навчання, коли у системі засобів навчання з’являються нові об’єкти – сервіси електронних соціальних мереж. Увагу приділено зміні акцентів з комунікації у мережі на організацію продуктивної дискусії, а також з колаборації на кооперативні методи навчання учнів. Розглядається проблема підвищення інформаційно-комунікаційної компетентності всіх учасників навчального процесу.

Перспективний аналізвикористання соціальних мереж як засобу навчання в навчальному середовищі / Пінчук О.П. // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2016. – № 4 (54). – С. 83-98. Помітне зростання числа соціальних Інтернет-мереж та глобальне залучення людей до їх використання є однією з форм вираження та розвитку мережевої комунікації, що є основою інформаційного суспільства. Інформаційна ера характеризується, насамперед, переходом людства від виробництва переважно матеріальних виробів до нематеріальних (інформація, знання, когнітивні процеси людини). Цей процес супроводжується певними соціальними трансформаціями. З іншого боку спостерігається тенденція прискорення змін технологій та технічних засобів. Такі виклики сучасності як: значне збільшення обсягу даних для опрацювання інформаційними системами, різноманітність технологічних платформ, мобільність і масовість індивідуальних комп’ютерно орієнтованих пристроїв, поширення хмаро орієнтованих систем та технологій доступу до електронних ресурсів – безперечно впливають на розвиток інформаційно-освітнього середовища, створюють особливі умови для формування навчального середовища сучасної школи. Сьогодні електронні соціальні мережі (ЕСМ) є інструментом, за допомогою якого велика кількість користувачів глобальної мережі отримують додаткові можливості у спілкуванні, накопиченні й передачі знань, використанні власного творчого потенціалу для вирішення освітніх, наукових, суспільно значущих проблем, генерації ідей та інше.На нашу думку, використання електронних соціальних мереж в освіті може мати синергетичний ефект пов'язаний, зокрема, з тим, що комбіноване використання кількох взаємоузгоджених педагогічних стратегій виявляється кориснішим, аніж ізольоване впровадження якоїсь однієї. Проте, застосування ЕСМ у сфері освіти пов’язано з розв’язанням низки психологічних, педагогічних, організаційних проблем, з посиленням інформаційної безпеки людини, захисту даних в інформаційних мережах. У статті нами досліджено електронні соціальні мережі як фактор непрямої дії на розвиток сучасного навчального середовища. Висновки підкріплено чисельними даними опитувань учнів, батьків, учителів, управлінців освіти різних країн (України, США, країн Європи) щодо використання соціальних мереж в цілому та їх включення до навчально-виховного процесу зокрема. Дискусійними є питання складових ІК-компетентності вчителів, що пов’язані з використанням в педагогічній діяльності соціального навчання та освітніх мереж, а також питання проектування навчальних ситуацій та освітнього проекту з використанням ЕСМ. Далі у статті >>>>> 

No comments:

Post a Comment